ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT DATANG KE PLANET BUMI

Wednesday 30 March 2016

Fakta Wujudnya Kejadian Siang Dan Malam Dalam Al-Quran

  •  Kejadian siang dan malam telah diterangkan dalam Al-Quran.
  • Dari pandangan mata kasar, boleh dikatakan siang akan mendahului malam atau malam akan mendahului siang tetapi dalam al-Quran menyatakan siang bukan mendahului malam dan malam juga tidak mendahului siang. 
  • Bukti dijelaskan dalam Al-Quran antaranya : 

1) Dalam surah Yunus ayat 6:
 ِل َو ْي ََل ِف اللَّ َّن فِي ا ْختِ َو إ ا ِت ِ َق ََّّللاُ فِي ال َّس َما ِر َو َما َخلَ َها النَّ ْوٍم يَتَّقُو َن ْر ِض ََليَا ٍت لِقَ َواْْلَ 
Maksudnya : “Sesungguhnya orang-orang yang tidak menaruh ingatan akan menemui Kami (pada hari akhirat untuk menerima balasan), dan yang reda (berpuashati) dengan kehidupan dunia semata-mata serta merasa tenang tenteram dengannya, dan orang-orang yang tidak mengindahkan ayat-ayat (keterangan dan tanda-tanda kekuasasaan) Kami”.
 2) Firman Allah dalam Surah Az-Zumar ayat 5 :
 َح ِّق ِالْ ْر َض ب َوا ِت َواْْلَ َق ال َّس َما ِر َخلَ َها َل َعلَى النَّ ْي يُ َكِّو ُر اللَّ َم َر ُك ٌّل يَ ْج ِري ِل َو َس َّخ َر ال َّش ْم َس َوالْقَ ْي َها َر َعلَى اللَّ َويُ َكِّو ُر النَّ ا ُر َع ِزي ُز الْ َغفَّ َو الْ ََل هُ َ َج ٍل ُم َس مًى أ ِْلَ 
Maksudnya : “Ia menciptakan langit dan bumi dengan ada faedah dan gunanya yang sebenar; Ia pula menjadikan malam melingkari siang (dengan gelapnya), dan menjadikan siang melingkari malam (dengan cahayanya); dan Ia menjadikan matahari dan bulan beredar menurut perintahnya, - tiap-tiap satu dari keduanya, beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan. Ingatlah! Dia lah Yang Maha Kuasa, lagi Yang sentiasa Mengampuni.”

No comments:

Post a Comment